Pressemelding -
Utstilling om Le Corbusiers nye retning som billedkunstner og arkitekt
Villa Stenersen, som er et av Nasjonalmuseets visningssteder, viser fra 5. mai utstillingen «Le Corbusier ved havet». Utstillingen presenterer Le Corbusiers arbeid som billedkunstner i perioden 1926–36, gjennom reproduksjoner av 15 av hans viktige malerier samt reproduksjoner av en rekke skisser og tegninger. I disse årene dro Le Corbusier hver sommer til Le Piquey på den franske sørvestkysten – et sted som fikk betydning for hans arbeid både som maler og arkitekt. Utstillingen står frem til 16.desember.
Mange forbinder arkitekten Le Corbusier med ideen om huset som en bomaskin og med hans fem punkter om en ny arkitektur; som Korsmo brukte flere av i Villa Stenersen. Ikke alle kjenner Le Corbusiers arbeid som billedkunstner eller hvordan fascinasjonen for naturen preget ham som arkitekt og maler – slik denne utstillingen viser.
Tegnet uten stans langt fra storbylivet i Paris
I Le Piquey tegnet han uten stans: båter, skjell, kongler, drivved og steiner han fant på stranden. Tilbake i atelieret i Paris bearbeidet han motivene i maleriene sine. I tillegg til skisser og malerier, viser utstillingen to filmer basert på Le Corbusiers egne filmopptak fra Le Piquey. Sammen med utdrag fra personlige brev, viser filmene mindre kjente sider ved Le Corbusier, blant annet at han også var en drømmende og humoristisk person.
Han skrev entusiastisk om hvordan fiskerne bygget hyttene sine, som et naturlig svar på livsmønsteret: «Disse husene er palasser!». I utstillingen får publikum se hvordan arkitekturen hans endret seg rundt 1930. Nå tegnet han boliger med steinmurer og trekonstruksjoner, som sto i sterk kontrast til det modernistiske formspråket i hans tidlige villaer i pusset betong.
«Le Corbusier ved havet» er et samarbeid med professor emeritus Tim Benton og kunstner Bruno Hubert. Benton er internasjonalt anerkjent som kunsthistoriker og har skrevet flere bøker om Le Corbusier.
Kuratorer for utstillingen Bruno Hubert, Tim Benton og Talette Simonsen. For mer informasjon, kontakt Talette Simonsen, talette.rorvik.simonsen@nasjonalmuseet.no