Pressemelding -
Internasjonal konferanse: Hvorfor er maleriet interessant i dag?
An Appetite for Painting - Internasjonal konferanse om samtidsmaleriet 19. – 20. september i Museet for samtidskunst.
Det er noe ved malemediet, noe som gjør at det overlever til tross for at kunstnere i dag kan uttrykke seg uten forpliktelse til ett bestemt medium. Til tross for at det har mistet mye av sin opprinnelige funksjon, blant annet som redskap for avbildning; av steder, perioder, hendelser og mennesker.
Hvorfor er maleriet fremdeles relevant i dag? Hvorfor er så mange kunstnere og publikummere trofast mor denne genren? Under konferansen «An Appetite for Painting» er praktiserende kunstnere og kunsthistorikere invitert til å diskutere maleriets fremtid og historie. Som Gavin Jantjes, konferansearrangør og kurator ved Nasjonalmuseet sier:
-Painting asks for something you do not give up easily. It asks for your precious time.
Med navn som Glenn Barkley, Marlene Dumas, Gavin Jantjes, Jittish Kallat, Olav Christopher Jenssen, Analia Saban og Mari Slaattelid er det duket for en interessant og viktig debatt.
Kan for eksempel den visuelle diskursiviteten i maleriet vise veien ut av en konseptuel og tekstbasert postmodernitet? Hva kommuniserer maleriet om samtiden som andre medier ikke gjør? Har maleriet som et historisk medium mistet sin autonomi etter hvert som det er blitt en integrert del av andre former for kunstnerisk praksis? Eller kan nettopp dette føre til at maleriet kan bane veien for et banebrytende nytt billedspråk? Hva så med markedskreftene? Om ikke markedet alene skal bestemme hva slags maleri som bør få oppmerksomhet, hvilke strategier kan kunstinstitusjonene stille opp med?
Postmoderne teori kaster skygger av tvil over maleriet. Kunstnere med appetitt for maleri konfronterer tvilen med visuell fantasi gjennom eksperimentering med farge, materialitet, skala og mye mer. De er ikke redde for det sublime:
- I would like to find some ways to make judgment calls about painting outside of a market model, to be able to see some distinctions that relate to criticality, subject precision, relevance and consequence. Hanneline Rogerberg, «To Skin A Cat» essay for Paradox Painting conference Oslo 2012
Praktisk informasjon om konferansen:Deltakelse på konferansen koster 800 NOK (500 NOK) for studenter, dette inkluderer lunsj, konferansekompendium og mottakelse i utstillingen ‘Munch 150’ på Nasjonalgalleriet 19. september. Hele seminaret vil foregå på engelsk. Detaljert program for konferansen og påmelding finnes her.
Kontaktinformasjon: Marthe Tveitan, prosjektleder, marthe.tveitan@nasjonalmuseet.no,
tlf: 97 08 36 86.
Eva Engeset, pressekontakt, eva.engeset@nasjonalmuseet.no,
tlf: 46 95 01 02.
Emner
Nasjonalmuseet - Vi bygger en ny fremtid for kunsten!