Pressemelding -
Hvordan inviterer man et moderne publikum til opplevelse av religiøs kunst fra 1400-tallet?
Utstillingen Åpning mot det hellige. Gylne glimt fra Nederlandenes renessanse inneholder flere multimediale stasjoner hvor publikum kan fordype seg i tematikken. Gjennom interaktive virkemidler kan man her utforske elementer knyttet til kunsten på en --- visuell måte. I den forbindelse har vi gleden av å invitere pressen til en førvisning i utstillingen Åpning mot det hellige. Gylne glimt fra Nederlandenes renessanse onsdag 20. februar kl. 11.00 i Nasjonalgalleriet. Påmelding til elise.lund@nasjonalmuseet.no
Utstillingen som åpner 22. februar og står til 12. mai, viser et eksklusivt utvalg 1400- og 1500-tallsmalerier fra Nederlandene. I tillegg til de 23 innlånte arbeidene stilles det ut fem malerier fra egen samling.
I 1400-årene og ut på 1500-tallet skapte kunstnere som Jan van Eyck, Rogier van der Weyden og Quinten Metsys malerier som skildret de himmelske sannheter i en realistisk verden. Utstillingen viser hovedsakelig malerier med motiver fra bibelhistorien og helgenlegendene.
Flamsk hoff- og bykultur
På
1400-tallet kom kunsten i Nederlandene til å få stor betydning for utviklingen
av renessansen i Europa. Denne kunstens internasjonale suksess hadde sammenheng
med Flanderns politiske, økonomiske og kulturelle betydning – ikke minst på
grunn av rike byer som Brugge og Antwerpen.
Oljemaleri og kristen symbolikkEn
forutsetning for malernes nybrottsarbeid var en revolusjonerende bruk av olje
som bindemiddel i malingen. Nå kunne det males bilder med en uovertruffen
detaljrikdom, fargedybde og stofflighet. Samtidig ble store deler av
senmiddelalderens kristne motivverden og mystikk brakt videre inn i en ny tid.
Ammende Madonna
I senmiddelalderen ble den ammende Madonna
gjenstand for en omfattende kultus. Den omsorgsfulle moren som gir melk, blir
et bilde på hennes menneskelighet og hennes omsorg for alle troende ved å gi
dem både legemlig og åndelig føde.
Utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Det kongelige museum for skjønne kunster i Antwerpen. Dessuten er en alterfløy innlånt fra Museum Boijmans van Beuningen i Rotterdam. Den har sitt motstykke i Antwerpen, og de to forenes under utstillingen i Oslo.
Kurator for utstillingen er seniorkurator Frode Haverkamp og formidlingskurator Frithjof Bringager.
Emner
Kategorier
Nasjonalmuseet - Vi bygger en ny fremtid for kunsten!